Thursday, December 18, 2025
HomeζωγράφοιΑπό τον Monet στον Warhol: μια έκθεση-ταξίδι στη μοντέρνα τέχνη στο Μουσείο...

Από τον Monet στον Warhol: μια έκθεση-ταξίδι στη μοντέρνα τέχνη στο Μουσείο Γουλανδρή στο Παγκράτι

«Από τον Monet στον Warhol: Τρεις γενιές, μία συλλογή», η νέα έκθεση στο Μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εικαστικά γεγονότα της χρονιάς και μια από τις καλύτερες εκθέσεις που έχουμε δει στο Μουσείο του Παγκρατίου.

Ένα μοναδικό πανόραμα της νεότερης ζωγραφικής

Βρέθηκα στο Μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή στο Παγκράτι, στην έκθεση «Από τον Monet στον Warhol: Τρεις γενιές, μία συλλογή». Η έκθεση είναι ένα μοναδικό ταξίδι, μια ξεχωριστή ευκαιρία να θαυμάσουμε συγκεντρωμένα σημαντικά έργα που καθόρισαν στιγμές της σύγχρονης τέχνης.

Άποψη της έκθεσης «Από τον Monet στον Warhol»
Άποψη της έκθεσης «Από τον Monet στον Warhol»

Ο τρόπος στησίματος και παρουσίασης της συντελεί στο να βιώνει ο επισκέπτης ένα μοναδικό ταξίδι στη μοντέρνα τέχνη. Οι πίνακες – τοποθετημένοι κόντρα, πάνω στους σκοτεινούς τοίχους των αιθουσών – σε λούζουν με μια πανδαισία έντονων, εκθαμβωτικών χρωμάτων και με το φως τους. Μια επίσκεψη πραγματική ψυχοθεραπεία και ανάταση!

Άποψη της έκθεσης «Από τον Monet στον Warhol»
Φως τέχνης: Άποψη της έκθεσης «Από τον Monet στον Warhol»
«Από τον Monet στον Warhol»
Έντονα χρώματα, μέσα στο σκοτάδι: «Από τον Monet στον Warhol»

Από τα νούφαρα του Monet στην pop art του Warhol

Μπροστά στα «Νούφαρα» του Monet
Μπροστά στα «Νούφαρα» του Claude Monet (1840-1926), Έργο του 1914 περίπου. Λάδι σε καμβά | 135 x 145 εκ.

Τα πασίγνωστα Νούφαρα του Claude Monet, πίνακας που ανήκει στην πλούσια σειρά των έργων με το συγκεκριμένο θέμα. Στιγμή ευτυχίας να μπορείς να σταθείς μπροστά του.

Σαν να είσαι σε μουσείο του εξωτερικού. Κατάμεστη αίθουσα, μπροστά στο πίνακα του Μonet
Κατάμεστη η αίθουσα μπροστά στα Νούφαρα του C. Μonet

Ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει τη μετάβαση από το φως, το χρώμα και την ατμόσφαιρα του Monet, στις τολμηρές φόρμες και τα σύμβολα του 20ού αιώνα, μέχρι την εικαστική γλώσσα της μαζικής κουλτούρας που εκπροσωπεί ο Andy Warhol.

Αντιλαμβάνεσαι πώς η ζωγραφική απομακρύνεται σταδιακά από την πιστή αναπαράσταση και αποκτά χαρακτήρα, ένταση και συμβολισμό. Οι μεταβάσεις από τον ιμπρεσιονισμό στον μεταϊμπρεσιονισμό, από τον φωβισμό στον κυβισμό και αργότερα στον σουρεαλισμό και την αφαίρεση γίνονται σχεδόν ανεπαίσθητα.

Andy Warhol (1928-1987), Man Ray, 1974. Έγχρωμη μεταξοτυπία σε χαρτί vélin | 34,9 x 34,9 εκ.
Andy Warhol (1928-1987), Man Ray, 1974.
Έγχρωμη μεταξοτυπία σε χαρτί vélin | 34,9 x 34,9 εκ.

Και κάπου εκεί, φτάνεις στον Warhol. Η pop art εμφανίζεται όχι ως ρήξη, αλλά ως φυσική συνέχεια μιας μακράς πορείας πειραματισμού. Η αίσθηση είναι πως η ιστορία της μοντέρνας τέχνης ξεδιπλώνεται μπροστά σου χωρίς βιασύνη, με συνοχή και ρυθμό.

Η έκθεση λειτουργεί σαν ένας εικαστικός χάρτης, όπου διαδοχικά κινήματα –μεταϊμπρεσιονισμός, φωβισμός, κυβισμός, εξπρεσιονισμός, σουρεαλισμός και αφαίρεση– συνομιλούν, αποκαλύπτοντας τη συνέχεια και τις ρήξεις στην ιστορία της τέχνης.

Μεγάλα ονόματα και σπάνιες παρουσίες

Marc Chagall (1887-1985), Μπουκέτο με μιμόζες, 1954-1955. Λάδι σε καμβά | 100 x 80 εκ.
Marc Chagall (1887-1985), Μπουκέτο με μιμόζες, 1954-1955. Λάδι σε καμβά | 100 x 80 εκ.
Henri-Edmond Cross (1854-1926), Τοπίο με το Καπ Νεγκρ, Ιούνιος-Νοέμβριος 1906. Λάδι σε καμβά | 90,3 x 116,9 εκ.
Henri-Edmond Cross (1854-1926), Τοπίο με το Καπ Νεγκρ, 1906.
Λάδι σε καμβά | 90,3 x 116,9 εκ.

Στους εκθεσιακούς χώρους συναντά κανείς έργα εμβληματικών καλλιτεχνών που διαμόρφωσαν την παγκόσμια εικαστική σκηνή, όπως οι Bonnard, Chagall, De Kooning, Degas, Dufy, Ernst, Gauguin, Kandinsky, Lichtenstein, Magritte, Man Ray, Marquet, Matisse, Modigliani, Monet, Morisot, Munch, Picasso, Pissarro, Seurat, Signac, Toulouse-Lautrec, Vuillard και Warhol.

Pablo Picasso (1881-1973), Ταυρομαχία, 1960. Μεικτή τεχνική σε χαρτί | 50,5 x 65,5 εκ.
Pablo Picasso (1881-1973), Ταυρομαχία, 1960. Μεικτή τεχνική σε χαρτί | 50,5 x 65,5 εκ.
Camille Pissarro (1830-1903), Πλινθοποιείο Delafolie στο Ερανύ, 1888. Λάδι σε καμβά | 55 x 72 εκ.
Camille Pissarro (1830-1903), Πλινθοποιείο Delafolie στο Ερανύ, 1888. Λάδι σε καμβά | 55 x 72 εκ.

Παράλληλα, παρουσιάζονται δημιουργοί λιγότερο γνωστοί στο ευρύ κοινό, αλλά εξίσου σημαντικοί και επιδραστικοί, όπως οι Angrand, Anquetin, Denis, Feininger, Friesz, Hayet, Lacombe, Laugé, Pourtau, Ranson, Redon, Sérusier, Szafran, Vallotton, προσφέροντας μια πιο ολοκληρωμένη και ουσιαστική ανάγνωση της εποχής τους.

Sam Szafran (1934-2019), Σκάλα, 2002. Παστέλ σε χαρτί | 65 x 80 εκ.
Sam Szafran (1934-2019), Σκάλα, 2002. Παστέλ σε χαρτί | 65 x 80 εκ.
Willem de Kooning (1904-1997), Χωρίς τίτλο III. Λάδι σε καμβά | 223,5 x 195,6 εκ.
Willem de Kooning (1904-1997), Χωρίς τίτλο III. Λάδι σε καμβά | 223,5 x 195,6 εκ.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και έργα καλλιτεχνών που εκτίθενται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ενισχύοντας τον εκπαιδευτικό και ερευνητικό χαρακτήρα της έκθεσης.

Roy Lichtenstein (1923-1997), Λίμνη με νούφαρα και αντανακλάσεις, 1992. Εμαγιέ με έγχρωμη μεταξοτυπία σε ανοξείδωτο ατσάλι. Έκδοση 23 αντιτύπων, με επτά δοκίμια του καλλιτέχνη, 2/7, Saff Tech Arts, Οξφόρδη, Μέρυλαντ | 147,3 x 214,6 εκ.
Roy Lichtenstein (1923-1997), Λίμνη με νούφαρα και αντανακλάσεις, 1992.
Εμαγιέ με έγχρωμη μεταξοτυπία σε ανοξείδωτο ατσάλι. Έκδοση 23 αντιτύπων, με επτά δοκίμια του καλλιτέχνη, 2/7, Saff Tech Arts, Οξφόρδη, Μέρυλαντ | 147,3 x 214,6 εκ.

Μια σπάνια ιδιωτική συλλογή τριών γενεών

Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), Η γυναίκα κλόουν στο Moulin-Rouge, 1897. Λιθογραφία με μολύβι, πινέλο και crachis, εκτύπωση έξι χρωμάτων. Μοναδικό δοκιμαστικό αντίτυπο επιζωγραφισμένο με κόκκινη κιμωλία σε χαρτί vélin | 46 x 35 εκ.
Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), Η γυναίκα κλόουν στο Moulin-Rouge, 1897. Λιθογραφία με μολύβι, πινέλο και crachis, εκτύπωση έξι χρωμάτων. Μοναδικό δοκιμαστικό αντίτυπο επιζωγραφισμένο με κόκκινη κιμωλία σε χαρτί vélin | 46 x 35 εκ.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της έκθεσης είναι η ιστορία πίσω από τα έργα, τα οποία προέρχονται από ιδιωτική συλλογή, το όνομα του ιδιοκτήτη κρατείται μυστικό. Μόνη πληροφορία ότι η συλλογή προέρχεται από μια ελβετική οικογένεια και δημιουργήθηκε σταδιακά από τρεις γενιές συλλεκτών. Καθώς περπατάς στους χώρους, συνειδητοποιείς ότι δεν βλέπεις μόνο την εξέλιξη της ζωγραφικής, αλλά και την εξέλιξη ενός βλέμματος.

Το πάθος του πρώτου συλλέκτη, η συνέχιση από την επόμενη γενιά, η σύγχρονη ματιά του νεότερου· όλα αυτά αποτυπώνονται στις επιλογές των έργων και δίνουν στην έκθεση έναν απρόσμενα προσωπικό και ξεχωριστό χαρακτήρα.  Δημιουργώντας έναν άτυπο διάλογο με τη μόνιμη Συλλογή του Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδρή, η έκθεση επιχειρεί να αναδείξει τη σημασία του βλέμματος και του ενστίκτου κάθε συλλέκτη, καθώς και την επιθυμία του να αφηγηθεί την ιστορία της τέχνης μέσα από τις επιλογές του.

Διεθνής ακτινοβολία, πρώτη φορά στην Ελλάδα

Παλιά για να μπορέσει κάποιος να δει πίνακες τέτοιας εμβέλειας, θα έπρεπε να επισκεφτεί κάποιο μουσείο του εξωτερικού. Μια δυνατότητα που δεν την είχαν, ούτε την έχουν όλοι. Πλέον, χάρη στο Ίδρυμα Γουλανδρή, μπορούν όλοι να ζήσουν αυτή την εμπειρία πηγαίνοντας μέχρι το Παγκράτι. Πράγμα αξιοθαύμαστο. Η Αθήνα εντάσσεται δυναμικά στον διεθνή πολιτιστικό χάρτη, φιλοξενώντας μια έκθεση που απευθύνεται τόσο στο ευρύ κοινό όσο και στους γνώστες της τέχνης.

Άποψη της έκθεσης «Από τον Monet στον Warhol»

Έργα της συγκεκριμένης συλλογής έχουν παρουσιαστεί κατά καιρούς σε μεγάλες διεθνείς εκθέσεις και μουσεία, αποσπώντας τον θαυμασμό κοινού και ειδικών, όπως στο Metropolitan Museum of Art και το MoMA της Νέας Υόρκης, τη Royal Academy of Art και την Tate Modern του Λονδίνου, το Musée d’Orsay, το Grand Palais και το Musée de l’Orangerie του Παρισιού, την Peggy Guggenheim Collection της Βενετίας και το Ίδρυμα Beyeler της Βασιλείας. Είναι ωστόσο μόλις η δεύτερη φορά – και η πρώτη στην Ελλάδα – που παρουσιάζεται στο κοινό ένα τόσο εκτενές και αντιπροσωπευτικό σύνολο έργων της.

René Magritte (1898-1967), Το σπίτι, 1947 περίπου. Γκουάς σε χαρτί επικολλημένο σε χαρτόνι | 24,5 x 18,8 εκ.
René Magritte (1898-1967), Το σπίτι, 1947. Γκουάς σε χαρτί επικολλημένο σε χαρτόνι | 24,5 x 18,8 εκ.

Αξίζει να πας και να ξαναπάς

Φεύγοντας, μου έμεινε μια αίσθηση σαν να μην ήμουν στην Αθήνα, σαν να ήμουν σε μουσείο του εξωτερικού, όπου μόλις είδα μια εξαιρετική έκθεση μοντέρνας τέχνης. Η έκθεση σε καθοδηγεί χωρίς να σε κουράζει. Μόλις ξεκίνησε, αξίζει να πας και να ξαναπάς.

Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφουν η Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau, Υπεύθυνη Συλλογής του Ιδρύματος B&E Γουλανδρή και η Marina Ferretti Bocquillon, Επίτιμη Επιστημονική Διευθύντρια του Musée des impressionnismes στο Giverny.

Η έκθεση συνοδεύεται από εκτενή τρίγλωσσο κατάλογο (ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά), με αναλυτικά λήμματα και τεκμηρίωση των έργων.

Podcasts, Mindfulness στο Μουσείο, ξεναγήσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα

Η έκθεση πλαισιώνεται με μια σειρά από εξαιρετικές δράσεις. Με πέντε επεισόδια της νέας σειράς podcasts του Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδρή «B&E Goulandris Podcasts: μια ηχητική κατάδυση στον μαγευτικό κόσμο της Τέχνης», που διατρέχουν πάνω από 130 χρόνια δημιουργίας. Τα podcasts είναι διαθέσιμα σε όλες τις πλατφόρμες (Spotify, Apple Podcasts, YouTube Music κ.ά.), στο goulandris.gr και στον χώρο της περιοδικής έκθεσης, μέσω QR codes. Αξίζει να τα ακούσετε!

Παράλληλα, πραγματοποιούνται ξεναγήσεις για το κοινό, σε συγκεκριμένες ώρες και με δυνατότητα online κράτησης στο site του μουσείου. Ενδιαφέροντα και πρωτότυπα εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά, ο κύκλος του ειδικά διαμορφωμένου προγράμματος «Mindfulness στο Μουσείο» και η πολυαισθητηριακή εμπειρία «Sound & Art Immersion», προσφέρουν μια μοναδική βιωματική σύνδεση με την τέχνη και μας δίνουν την ευκαιρία να προσεγγίσουμε την έκθεση με διαφορετικό τρόπο.

Πρακτικές πληροφορίες

Από τον Monet στον Warhol: Τρεις γενιές, μία συλλογή
Διάρκεια: 6 Δεκεμβρίου 2025 – 11 Απριλίου 2026
Μουσείο Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
Ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα, Τετάρτη, Πέμπτη, Σάββατο & Κυριακή 10:00–18:00
Παρασκευή 10:00–20:00 | Τρίτη κλειστά

Roadartist
Roadartisthttps://roadartist.gr
Roadartist: Από το 2007 μοιραζόμαστε κείμενα και εικόνες στους δρόμους της τέχνης, του πολιτισμού και της ζωής. Αγάπη για τις λέξεις, τις τέχνες, τα βιβλία, την Αθήνα, τα ταξίδια.
RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular